Feil på senterdifferensial.

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
80el100
Innlegg: 8
Registrert: søn okt 24, 2010 1:20 pm

Feil på senterdifferensial.

Legg inn av 80el100 » fre nov 05, 2010 12:02 am

Hei, jeg er ny bruker av forumet.
Vurderer å importere en 80 eller 100. (Det blir nok en 80. 100 blir for dyr.) Har funnet en fin 80 i utlandet, men den har en feil med senterdifferensialen, det ser ut til at den henger opp.
Only one real down point is that the centre differential was clicking on full lock
Mitt sørsmål er da, om noen har en peiling på hvor alvorlig feil dette kan være? Bilen er en 96mod 24Valve diesel, med manuellkasse. Bilen er ellers meget hel, fin, å rustfri, så jeg har veldig lyst på den, men er litt skeptisk.
Har vurdert LandCruiser i maaaaaaaaaaaaaaaaange år, og nå skal det skje. Gleder meg som en unge :D Blir det ikke denne så blir det en annen!!

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av marting » fre nov 05, 2010 10:53 am

Jeg tror det menes at det kommer klikkelyder fra senterdiffen ved fullt rattutslag (full lock).
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Brukeravatar
EvenB
Innlegg: 91
Registrert: tir apr 28, 2009 3:20 pm

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av EvenB » fre nov 05, 2010 12:28 pm

Klikking i senterdiffen burde ikke ha noe med rattutslag å gjøre. Jeg tenker senterdiffen klikker når den er låst.

Jeg vet ikke hvorfor den gjør det og jeg har ikke hørt om dette problemet før.

80el100
Innlegg: 8
Registrert: søn okt 24, 2010 1:20 pm

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av 80el100 » fre nov 05, 2010 1:32 pm

Takk for svar!:-) Må utdypet litt hva problemet består i.

TOY
Innlegg: 28
Registrert: ons jun 16, 2004 7:58 am
Sted: østlandet

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av TOY » fre nov 05, 2010 5:43 pm

Spør eier om lyden kommer når han svinger med senterdiff i inngrep, er det det så kan det være drivknutene som er tørre eller slitte.

D

80el100
Innlegg: 8
Registrert: søn okt 24, 2010 1:20 pm

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av 80el100 » lør nov 06, 2010 12:32 am

Hei!
Har prøvd å få et lit mere utfyllende svar på "klikkelyden". Det virker som om at det er noe som dukker opp ved stort rattutslag.
The Landcruiser drives fine with the proshaft connected (in 4wd) i have done highway/motorway driving without any problem, but when you do town driving and turn on max turn then the centre diff made a clicking sound, therefore i removed the front propshaft so now the car runs on 2wd only (rear wheel drive) and with no clicking, very smooth and perfect.

Er dette noe som sier noen noe? :?

Brukeravatar
Vegard
Innlegg: 1900
Registrert: ons mai 12, 2004 11:09 am
Sted: Nittedal

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av Vegard » lør nov 06, 2010 8:21 am

Han har tatt av fremre mellomaksling og kjører nå bare bakhjulstrekk. På den måten har klikkinga forsvunnet.

For i det hele tatt få framdrift på denne måten, så må han låse sentersperra.

Spørsmålet er hvor problemet ligger, i senterdifferensialen, eller framme i CV-ledd. Det siste er mer vanlig og kan reparerers forholdsvis billig med uoriginale deler.

Jeg blir temmelig skeptisk, men det kan jo være en bagatell og likevel et godt kjøp. Bør i hvertfall sjekkes/avklares bedre.

80el100
Innlegg: 8
Registrert: søn okt 24, 2010 1:20 pm

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av 80el100 » søn nov 07, 2010 1:21 pm

Hei igjen og takk for svarene.

Selgeren sier at han måtte koble fra forrovergående mellomaksel for å få slutt på klikkingen i senterdiffen. Og så sier han at klikkingen bare kom ved full rattutslag. Vanskelig å skjønne sammenhengen, i disse to tingene. Har disse bilene frihjulsnav? Kunne gjerne ha tenkt meg å snakket med en som kjenner godt til det tekniske ved disse bilene. Hvis det finnes noen som er intresert i å ta en prat om det, så send en sms til 95923309, så ringer jeg tilbake.

Frode Hultgren
Innlegg: 262
Registrert: tor nov 02, 2006 3:08 pm
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av Frode Hultgren » søn nov 07, 2010 8:18 pm

Det er overveiende sansynlig at klikkelyden kommer fra drivleddene i front.
Helt vanlig og typisk. Orginale ledd koster vel 10 lapper, uorginale får du for en tusing.
Fort gjort å skifte
Engelsk pasient (2002 Range Rover 4,4)
Eks: 93 HDJ 80VX. 92 HDJ 80 VX manuell, 2001 100 V8, 1987 HJ 60, 1986 HJ 60, 1994 KZJ 73.
Min garage http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=10876

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av marting » man nov 08, 2010 8:25 am

EvenB skrev:Klikking i senterdiffen burde ikke ha noe med rattutslag å gjøre. Jeg tenker senterdiffen klikker når den er låst.

Jeg vet ikke hvorfor den gjør det og jeg har ikke hørt om dette problemet før.

Når man kjører rett fram så gjør senterdiffen "ingenting".. ved full sving kjører framhjula lenger enn bakhjula og diffen må gjøre det den er laget for, og tydeligvis ikke helt får til lenger
Den har jo noe med sving å gjøre, den er jo der for å få svingt med permanent 4wd
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

80el100
Innlegg: 8
Registrert: søn okt 24, 2010 1:20 pm

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av 80el100 » søn nov 21, 2010 9:27 pm

Hei!

Takk for svarene. Valgte å ikke kjøpe bilen. Fryktet kostbar reparasjon. Valgte å kjøpe en bil i Norge i stedet. Lysten til å kjøpe en LandCruiser var stor, men det var prisen også :cry: Valget falt på en 2005 Nissan Patrol, :oops: ( det var vel å banne i kjerka).

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Re: Feil på senterdifferensial.

Legg inn av marting » man nov 22, 2010 9:14 am

Nææh... bmw x5 eller porsche karri hadde vært banning... nå har du bare byttet kirke :)

Og jeg kan godt bli med på hedinismen.. 2005 patrol er i hvertfall ikke no dårligere bil enn ti år eldre 80 :x ... eneste som er kjipere er vel at du må nøye deg med 4 sylindre i motoren..
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»