Overhale foraksel

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
joker nord
Sted: Bergen

Overhale foraksel

Legg inn av joker nord » man apr 26, 2010 10:57 pm

Har en 80 med ganske mye slakke i forakselen. (Bilen er kjørt ca 300 000) Jeg kvir meg litt til å begynne på jobben da jeg aldri har gjort noe sånt før. Har søkt en del på forumet og ser at det er ganske vanlig å overhale akslingen, uten at jeg blir helt klokere på hva som må gjøres. Hva slags deler trenger jeg til jobben? Kunne helst tenkt meg å hatt delene klare når jeg begynner. Sikkert vanskelig å si før jeg begynner å demontere, men er det noe som jeg uansett bør skifte når jeg har ting i fra hverandre?

Brukeravatar
Toyole
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Overhale foraksel

Legg inn av Toyole » tir apr 27, 2010 12:47 am

Fin jobb ja.
Har hatt ambis om å få gjort det i flere år selv, men det tar jo sånn tid å få ut fingern. Nå står bilen uten framaksling, og den skal snart oppereres den og, men da var det jo kjekkt å vite om alle delene var på plass. Samt at alt skal bli bedre enn nytt!

Det vi må ha er:
- CV ledd
- knokkel rebult
- Knokkelfett
- hansker/papir
- 54mm pipe

Utover det helt nødvendigste så kan en kompletere med nye:
- hjullagre
- messingforinger
Bilde
- Lifetime Wiper Seal ( i stedet for de filtgreiene på bildet under)
- Marlin Crawler Heavy Duty Axle Seals (sterkere tetting mot diffen)

Noen ting som du må ha:
Bilde

knuckle rebuild kit 80 series
Bilde
Denne pakka ser jo ganske komplett ut, (i motsettning til den jeg kjøpte hos Milner) her er det også med shims (de firkanta nede t.v.), som en og trenger klubbens spesialutstyr for å få montert riktig!
Eventuellt det som omtales i denne tråden: http://forum.ih8mud.com/ih8mud-com-vend ... -seal.html

Fin beskrivelse med bilder her : http://www.4crawler.com/4x4/CheapTricks ... uild.shtml
og her, bare CV leddreprasjon, arti bilder..: http://images.google.no/imgres?imgurl=h ... -QbsrYidDA

Dette er da noe, søk litt på nettet så dukker det opp mye info og!
--------

Edit: Om det ikke er slakke i drivledda etter ca 300`km, så er det helt utrolig!! Det bruker å knase/kneppe ved full sving, særlig i reversj.
Pinjongen kan jo gjerne stammes opp, men det er vel light varsjonen, kan vel ikke kalles overhaling...?
Sist redigert av Toyole den tir apr 27, 2010 10:43 am, redigert 1 gang totalt.
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Legg inn av håvard » tir apr 27, 2010 9:13 am

Slakke i forakselen? Mener du slakk i pinionen? Der mellomakselen er festet til akselen? Da har det ikke noe med normal overhaling å gjøre. En "vanlig overhaling" som mange tenker på gjør ikke noe med slakk i akselen. Hvis pinion er slakk så kan du enten gjøre det på kåbbåy metoden eller kjøpe nytt lager og sette opp diffen på nytt. Det er en jobb man normal ikke gjør selv hvis man ikke har veldig peiling. Kåbbåy metoden er å etterstramme pinionen.

joker nord
Sted: Bergen

Legg inn av joker nord » tir apr 27, 2010 11:17 pm

Takk for tips! Er ikke helt sikker på hvor slakken sitter, må undersøke litt mer før jeg går i gang. Det er i allefall ganske mye slakke som gjør seg gjeldende ved gasspådrag og spesielt ved giring. Har funnet ut at det er verst foran, må undersøke litt mer for å finne ut nøyaktig hvor problemet ligger.

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»