Kløtsjbytte

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
jørgen
Innlegg: 1014
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Kløtsjbytte

Legg inn av jørgen » ons okt 07, 2009 12:21 pm

Hei
Fullt pådrag på motorveien med påfølgende hurtig oppspoling av turtall uten at bilen dro noe vesentlig. Hmm da tok kløtsjen kvelden eller? Hva var oppskriften på ny sterkere? nytt svinghjul fra 24 ventiler og tilsvarende klutsj?
Time hos Bekken er bestilt, han skal se på mellom kassa samtidig. og da bytter han vel bremser forran samtidig.
Men jeg er interessert i deler om noen har liggende et svinghjul ol. Tips om bremser og lignende er også av interesse.
Har fått tid i des så jeg kan jo prøve meg litt på bremsene. Fikk sprengtegninger men trenger litt info om moment ol.
Så venter jeg litt på konklusjon på iknuts forsterkninger om det går å sette på 100/105 klosser.
Fader også alltid noe hassel.
jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
beaas
Innlegg: 1294
Registrert: ons mai 12, 2004 10:16 am
Sted: Hamar

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av beaas » ons okt 07, 2009 2:23 pm

Ja, blir det HDJ 80 snart? Du får sikkert solgt skjermbyggerene og baklemmen er jo fin til sitt bruk, bleieskift, piknikk bord mm.

Nå husker jeg ikke helt alt om dette, men girkassen din er vel en svakere type også? Hva står på torpedoveggen?

Bjørn Erik

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av Toyole » ons okt 07, 2009 11:19 pm

Her er et utklipp fra Marks4wd:
HZJ80 Information:
Manufacture Date; January 1990 to June 1998
Engine; 6-cylinder 4.2 litre naturally aspirated diesel engine the model designation is 1HZ.
Manual Gearbox; 5-speed manual the model designation is H150F.
The gear ratios are: 1st 4.529:1, 2nd 2.464:1, 3rd 1.49:1, 4th 1:1, 5th .881:1, reverse 4.313:1


HDJ80 Information:
Manufacture Date; January 1990 to June 1998
Engine; 6-cylinder 4.2 litre turbo charged diesel engine the model designation is 1HDT.
Manual Gearbox; 5-speed manual the model designation is H151F.
The gear ratios are: 1st 4.081:1, 2nd 2.294:1, 3rd 1.49:1, 4th 1:1, 5th .881:1, reverse 4.313:1

Å annslå at HZJ kassa er svakere skal jeg ikke si noe om (men tror jeg kanskje har lest det), men at den har lavere utveksling på 1. og 2. gir viser hvertfall utklippa.
Her er det en som går grundig til verks, og han valgte H150F foran H151F pga utvekslinga:
http://forum.ih8mud.com/80-series-tech/ ... 009-a.html
Han har brukt kløtsj fra Isuzu lastebil, jeg sjekket det med Isuzuforhandlern her, og han kunne skaffe delene for ca 3000,-, men jeg klarer meg med orginalutg enda..
Kunne egentlig tenkt meg låvedørversjonen sjøl jeg da..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

jørgen
Innlegg: 1014
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av jørgen » tor okt 08, 2009 11:03 pm

Hei
ser at isusu løsningen virker bra og til en grei pris, men har lest at 24v clutch og svinghjul også er prøvd. da står det at utløsermekanismen også må byttes. Hva tror dere?
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

jørgen
Innlegg: 1014
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av jørgen » søn nov 29, 2009 11:08 pm

Bækken er klar men jeg skal skaffe deler. Hva tror dere? bytte til 24v svinghjul og plate mm.slik som motorgarasjens gamle eller isusuløsningen?
Raske svar er bra...
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

jørgen
Innlegg: 1014
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av jørgen » lør feb 20, 2010 3:29 pm

Sliter littt.
Centerforseclutchen passer ikke. Det er 21 splines på akselen min og den gamle clutchen er 27,5 cm. Slik jeg forstår det er izusuløsningens ide at en benytter clutchplate fra izuzu og ellers 30 cm svinghjul og pressplate fra toyota 80 24v altså som motorgarasjen bortsettfra selve clutchplata som ikke passer pga annen splines. Tror splinesene er forsjellige på 150/151 kassa. Har prata med janne men da er det snakk om 27,5 cm clutch og pressplate 8500/10000,-. Heller litt mot 30 cm og izusu. Dette har jeg ikke helt kontroll på.
Roall har du 21 splines og 30 cm clutch? Har du evt noe nr på greiene? Bg nord sliter litt nå så om jeg har delenr er det vell sikkert til hjelp. Forstår ikke helt at om vi har lik motor og lik kasse og du har fått på en centerforse så burde det vel passe hos meg også. Både Bekken og Holern på bg sliter med å finne match.
Slik jeg forsto bekken er det bedre med 30 cm clutch. 21 splines er konstatert av Bekken. Dette blir jo dyrt uansett men er det noen som har et 30cm svinghjul så hadde det vært fint resten bør vel kjøpes nytt eller?
Radiator
Stive priser på radiator hos toyota. Snakka med radiatorverksted som skaffa greiene MYE billigere.
Tips taes imot
97123000
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av Toyole » lør feb 20, 2010 8:17 pm

Jørgen, PM sendt!

m/bilder!!
(det er foresstn noe kluss med billedopplastinga på forumet..ja..)
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

jørgen
Innlegg: 1014
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av jørgen » ons mar 17, 2010 9:52 pm

forsterket clutch er montert, byttet til org nye bremser, byttet bumpstoppere, byttet oljer og flyttet 1000metere slik at de lyser litt frem og ikke rett i bakken.
Byttet lagre i girkassen samtidig.
Funnet ny ic sett som jeg kommer til å bytte samtidig med radiator.
Kort sakt fikset litt så det går an å bruke.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
EvenB
Innlegg: 91
Registrert: tir apr 28, 2009 3:20 pm

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av EvenB » ons mar 17, 2010 10:02 pm

jørgen skrev:Byttet lagre i girkassen samtidig.
HVilke lagere?

jørgen
Innlegg: 1014
Registrert: tor jun 03, 2004 8:53 pm
Sted: Kråkstad

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av jørgen » tor mar 18, 2010 8:44 pm

Ja da er jeg litt på tynn is, men øvre og nedre fremre er det jeg har byttet.
Jørgen
Det kjedligste som finnes er A4 mennesker.

Brukeravatar
EvenB
Innlegg: 91
Registrert: tir apr 28, 2009 3:20 pm

Re: Kløtsjbytte

Legg inn av EvenB » fre mar 19, 2010 9:46 am

Sendt deg PM, Jørgen!

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 8x»