Geartrøbbel

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
gamlebryn
Sted: Trysil

Geartrøbbel

Legg inn av gamlebryn » man mai 11, 2015 6:25 pm

Trenger tips... Mistet først revers, samtidlig som 1,2,3 fikk ny lyd. ble treig å få i 5, virker som jeg ikke får den orntlig i gir.
Kjørte ca 200 km så kom reversen tilbake, men 1,2,3 fikk bare verre og verre lyd( hvining) etter 200 km til så skulle jeg svinge av hjemme å satte den i 3dje da rapet det bare, samme med 2dre. virker som de ikke kom i gir men gearstanga virket normal.

Kan jeg drømme om noen lettvin løsning... tviler... men trenger kanskje en brukt kasse. var ikke så mye ulåter i den før den havarerte.
Kassa sitter i en HJ 61 89 mod
Er det umulig så er det sikkert enda mere gøy!

82 89 mod hj 61 12H-T

Øystein

Brukeravatar
KjellOlsen
Styremedlem
Sted: Siggerud.
Kontakt:

Re: Geartrøbbel

Legg inn av KjellOlsen » man mai 11, 2015 9:07 pm

Hei.
Tipper at et eller flere lagere har takket for seg. Du har et " pinnelager" på inngående aksel, men holder en knapp på et av bærelagrene. Hvis dette riktig har du nok kanskje slipt og skadet flere tannhjul også. Har sett at nedre kubbe har blitt presset ut av kassa, med følgen av at hele huset har sprukket. Men da hadde det nok rent ut mye olje. Du må nok uansett ut med kassa, åpne den for å se. Er du heldig holder det kanskje med å kjøpe et overhalingsett med alle lagere og pakninger. (E-bay) Hvis tannhjul og kubber har klart seg kan det lønne seg å bruke penger på å overhale den gamle enn å kjøpe en annen nesten utslitt kasse... Sjekk i tilfelle at kubbene er rette før du kjøper noe.
Kjell.

HJ61 x 2. LJ73. HDJ100. 4Runner.
SWES-63
Land Cruiser = stiv aksel.

2018:
Offroadtur til Ukraina og Romania.

2019:
Franske alper, Monaco, Roma, Østeriske alper.

http://www.expeditionkompaniet.no

gamlebryn
Sted: Trysil

Re: Geartrøbbel

Legg inn av gamlebryn » man mai 11, 2015 11:24 pm

Ja det er nok litt god plass der for når jeg setter den i enten 1,2,3 gir og slipper clutshen forsiktig så glepper det til slutt ved belastning. Det kan hende at tannhjulene er greie for jeg merket det tidlig og stoppet når jeg merket feilen.
Er det umulig så er det sikkert enda mere gøy!

82 89 mod hj 61 12H-T

Øystein

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 6x»