Bilen svinger av seg selv?

Redaktører: ModeratorNLCK,Snekker_Andersen,baa,lj73jon

Svar
lilleberg
Innlegg: 22
Ble med: søn nov 21, 2010 2:01 pm
Lokasjon: Vang på Hedmark

Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av lilleberg »

Er det normalt at 35.12.5x15 hjul får bilen til å dra både til høyre å venstre ettersom hvor i vegbanen jeg ligger?
Den kan gå fint rett frem for så å plutselig dra rett til en av sidene, sånn at jeg må korrigere med ca 1/4 omdreining på rattet.
Dette gjør at jeg tør knappt å bytte kanal på radioen. må være veldig fokusert hele tiden.
jespervangfalkenberg
Innlegg: 729
Ble med: tor des 06, 2012 8:13 am
Lokasjon: Danmark

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av jespervangfalkenberg »

Hej

Jeg er ikke expert i det store hjul, men den 60er jeg havde i foråret gjorde lidt det samme! her var det en dårlig styrekugle! Så du kan da lige prøve at kontrollere dem. Men hvis ET på fælgende er meget lave/lavere end de originale, så vil den styre lidt selv. Men ikke som du beskriver det :wink:
Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2448
Ble med: lør aug 21, 2004 3:13 am
Lokasjon: Fetsund

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av JanK 55 »

Står skrevet om dette på forumet fra før. Bruk søke funksjonen :wink:
Her er link til en tråd http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=62 ... stervinkel
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//
Brukeravatar
Remi88
Innlegg: 609
Ble med: man jun 22, 2009 10:59 pm
Lokasjon: oslo/hadeland
Kontakt:

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av Remi88 »

Spissing og dårlige styre ledd med en lien dasj slakk i snekka? Det var grunden til at min bj70 svingte av seg selv
Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1072
Ble med: ons jan 02, 2008 12:34 am
Lokasjon: Elverum
Kontakt:

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av Toyole »

Ligner på castersymtomer og, om bilen er heva og det ikke er koorigert for riktig caster, så kan du få nervøs bil!
Bilde
BG Nor har slike, koster ikke all verden, men er en del jobb å montere..
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ80, 87 LJ70, 88 RN61, 02 Hiace, 88 RN62, 78 Magirus R81, 86 Mog1250, 85Volvo F6,73 BM430

X:87 Dyna BU85, 06 Terios, 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 og 86 Tercel 4wd, 94CarinaE, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f,
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av marting »

Satt casterkile på min og den ble litt bedre. Det bør også være litt spissing på framhjulene (hjulene peker bittelitt inn mot et tenkt punkt foran bilen.) Ellers er jo alt som er nevnt fornuftig.

Men når det er sagt, 12,5" breie, og kanskje litt slitte(?) dekk og felger som bygger utover gir uansett mer sporing enn smale dekk på smale felger. Det er helt naturlig.

Du må se å få besøkt noen som har litt erfaring med 60 så du får litt tips og råd! :wink: Ring Toyole da vel. Han biter ikke i det hele tatt ! Du er hjertelig velkommen en tur til Ringerike også, men det er jo et stykke da. (hjemme hele hjula)
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
lilleberg
Innlegg: 22
Ble med: søn nov 21, 2010 2:01 pm
Lokasjon: Vang på Hedmark

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av lilleberg »

Det er sant at dekkene er endel slitte ja.. :oops: Jeg får ikke helt gleden av å kjøre med 60`n om dagen da jeg kun sitter å hører/lytter på ulyder og prøver å holde bilen på rett spor...
Jeg har bestillt time på toyota....men fikk ikke før på nyåret. :( det blir leeenge å vente.
Jeg leverte inn 31" dekken på Vianor for pigging, så blir de vinterdekk. Kanskje det blir bedre.
Jeg prøver å ringe Toyole uansett å ber ydmykt om han kunne prøvekjørt bilen. det kan hende det er mer som toyota kan ordne i samme slengen eller jeg om det ikke trengs spesialutstyr.
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av marting »

Er det den sølvgrå fra Danmark med masse klistremerker? Som var mye høyere bak enn foran ?
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
lilleberg
Innlegg: 22
Ble med: søn nov 21, 2010 2:01 pm
Lokasjon: Vang på Hedmark

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av lilleberg »

Både ja å nei.. :? den fra danmark var fullstendig oppspist av stålmark.. :( men jeg likte bakdørene(Låvedørene) så jeg fikk tak i en 82mod. norsk reg. bil å kappet dem begge av rett bak baksete ryggen å satte den ene sammen igjen (meget komplisert å tidkrevende jobb) :D så byttet jeg ut ca 3 m2 med brunt stål :shock: på karroseriet og så åpnet jeg ramma og begynte nesten(bare nesten..) å stri gråte.. :cry: så lagde jeg ny innerramme,ny bakrame,sveiste å sveiste å sveiste..og så når ramma var ferdig (dette må jeg bare skrive så ikke sovne nå) la jeg ramma på boggie hengeren til min far, koblet den på bilen til min mor(Rav4) og satte nesen mot Tønsberg for VARMGALVANISERING.
Da jeg kom til gardermoen ble jeg vinket til siden av herr politi og etter en rask kikk i vognkortet og Førerkortet...så viste det seg at jeg var 45 kilo overvekt ettersom jeg ikke hadde BE!!! Så da fikk jeg høre at " DU HAR IKKE LOV TIL Å KJØRE DETTE VOGNTOGET" Så jeg fikk ordre om å sette fra meg hengeren med ramma på bensinstasjonen ved gardermoen og motta ett FORENKLET forelegg på den nette sum av :shock: 11.500kr.. :cry: :cry:
Så måte jeg dra ned til oslo,leie en mindre henger(enkelt akslet) opp igjen til gardermoen. legge boggiehengeren oppå den lille hengeren og ramma oppå der igjen. Så for å forsikre meg at dette var lovelig dro jeg innom biltilsynet i drammen og viste frem.. eeeh...lasta. :? Der fikk jeg høre at alt var i skjønneste orden om enn noe bakfram med tanke på trafikksikkerhet. Og jeg kunne fortsette ned til tønsberg :mrgreen:
Ramma ble galvanisert, kjørt hjem og målt opp og ned etter skjevheter... INGEN!!! Rettere enn fra fabrikk!! :D
Så brukte jeg 3-4mnd på montering av bilen. Fikk 2 toer feil på EU..(sprekk i frontrute og sprekk i baklysglass.
Er enda noe rust i taket som jeg skal ta etterhvert og så skal bilen lakeres. :)
Så sånn du/dere forstår er det maaaange bilder som skal klargjøres til "Garsjen" min.
Ups....ble litt mye dette.. :roll: ..beklager..
Brukeravatar
marting
Innlegg: 3706
Ble med: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Lokasjon: Ringerike

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av marting »

haha.. :lol: eller buhu :cry: alt ettersom. Du har i hvertfall hatt pågangsmot og nok å drive med. Det baller fort på seg med gamle rustmøkkabiler..

Jeg har også lært "the hard way" når det gjelder den slags. Det de fleste innser etter hvert er at det hadde vært mye billigere å spart opp noen penger til et bedre utgangspunkt enn å kjøpe den første og billigste holken som dukker opp :lol: (men det må man liksom erfare personlig, hjelper ikke hva andre sier, for man bare vil ha den forbaska bilen nå!)
Jeg har en sjelden Hilux i garasjen som kanskje blir ferdig en gang i fremtiden. Etter det skal jeg ALDRI kjøpe så utslitt og opprusta bil igjen! :x :x (kanskje)

Ja du må se å få til en garasje i forumet!
:mrgreen:
Martin, Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?)
Brukeravatar
jonwib
Innlegg: 1964
Ble med: tir mar 06, 2012 2:46 pm
Lokasjon: Kolbotn

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av jonwib »

Hatten av för insatsen ska du ha :).

Gläder mig till bilder i garaget ja. Och BE lappen är fin att ha när man kör stor och tung bil som får dra mycket. Tänker då på din 60 och inte morsans Rav.
stabstag
Innlegg: 6
Ble med: man sep 06, 2010 10:48 pm

Re: Bilen svinger av seg selv?

Innlegg av stabstag »

mål spissing litt toe inn.bruk kun 205-215 16 på orginal felg .går fint og ordne selv
Svar

Tilbake til «Drivverk 6x»