diff til 87 mod

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
lilleberg
Innlegg: 22
Registrert: søn nov 21, 2010 2:01 pm
Sted: Vang på Hedmark

diff til 87 mod

Legg inn av lilleberg » søn des 08, 2013 1:19 pm

Er det noen som har byttet ut fram diff og kan si noe om vanskelighetgrad. Burde jeg overhale eller bytte ut hele diffen? Den bråker så mye at jeg ører med hørselvern. Og hvor kan jeg eventuelt få kjøpt en ny til en rimelig peng.

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Re: diff til 87 mod

Legg inn av marting » søn des 08, 2013 8:46 pm

Det letteste for en hobbymekker er nok å bytte hele akslingen..krever ikke så mye kunnskap og spesialverktøy.. Bare tungt.

Men si meg; kjører du rundt med 4wd og frihjulsnav innkoblet i landeveisfart ? Eller er det i terrenget du bruker hørselvern?
Aldri hørt om at det kan bråke så heftig i en diff... slark og litt synging kanskje. Evnt totalt havari, men da funker det ikke.

Høres ut som om noen med litt snøring burde kikke på og prøve bilen din.... :idea: Så jeg ville begynt med å finne et NLCK medlem i nærheten for en "2'nd opinion" :D
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

lilleberg
Innlegg: 22
Registrert: søn nov 21, 2010 2:01 pm
Sted: Vang på Hedmark

Re: diff til 87 mod

Legg inn av lilleberg » man des 09, 2013 5:30 pm

Hei igjen. Det hadde nok vært fint om noen med lc kunnskap kunne prøvekjørt bilen ja. Jeg bruker bare 4x4 på snø/is føre og det skraper noe forferdelig. Men det virker som om 4x4 fungerer. Jeg kjøpte bilen i 2010 og plukket den helt ned(bokstavelig talt). akslingene ble sandblåst,syrevasket og lakkert. så ble det montert sånn knuckle service sett. Men når vi kjørte bilen fra Danmark så var det ikke ulyd i den. Er det noen NLCK entusiaster i nærheten av Hamar mon tro? som kunne tenkt seg en prøvetur.
Ellers så kan jeg kjøre noen mil for å få en tilstands rapport. oslo,gjøvik,lillehammer...osv.
Er å treffe på 90160275
Hilsen Arvid Gudbrandsen

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: diff til 87 mod

Legg inn av håvard » man des 09, 2013 5:33 pm

Halvveis enig med Marting her. Dvs. det høres veldig rart ut at den bråker så fælt, du bør få noen til å høre litt på den, hadde du bodd i Halden, så skulle jeg ha tatt en titt for deg.

lilleberg
Innlegg: 22
Registrert: søn nov 21, 2010 2:01 pm
Sted: Vang på Hedmark

Re: diff til 87 mod

Legg inn av lilleberg » man des 09, 2013 5:38 pm

Halden blir nok litt langt med ulyden desverre :) men er det ingen nærmere så ikke se bort ifra at jeg tar turen. :D

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: diff til 87 mod

Legg inn av håvard » man des 09, 2013 5:46 pm

Det første du må gjøre er å sette frihjulsnava i "free" og bilen i 2wd. Da går ikke framdiffen rundt, så da er det teknisk umulig at den kan lage lyd.

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Re: diff til 87 mod

Legg inn av marting » man des 09, 2013 6:36 pm

Hedmark... JensP i Gjøvik, Knut E i Gjøvik, Ole Kristian i Austvatn, Toyole i Heradsbygd eller opptil flere i gardemoentraktene... Du får leite opp litt folk og sende noen PM.. Du trenger nok ikke dra helt til Halden (selv om Håvard er nok en av de mest kompetente) :) Ellers så har du sikkert em lokal toyotasjappe eller annet bilverksted.
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

lilleberg
Innlegg: 22
Registrert: søn nov 21, 2010 2:01 pm
Sted: Vang på Hedmark

Re: diff til 87 mod

Legg inn av lilleberg » tir des 10, 2013 10:32 pm

Da fikk jeg redusert ulyden noe enormt.... :( trengte bare fylle på 2.5 liter med olje.. :shock: men den diffen er nok vrak. Også trenger jeg ei ny vifte,da den kom borti oljekjøleren på vei til jobb idag :roll:
Den mangler nå 2 å ett halvt blad.... selfølgelig måtte det skje før eller siden da avstanden fra kjøler til vifte er ca 6mm. Jeg trenger nok så absolutt noen kyndige til å se på cruiser`n.

Brukeravatar
marting
Innlegg: 3422
Registrert: ons okt 18, 2006 12:41 pm
Sted: Ringerike

Re: diff til 87 mod

Legg inn av marting » ons des 11, 2013 6:10 pm

:x au,,, ja olje trengs. Men du har skjønt at du har frihjulsnav på framakslingen ikke sant ,og hva disse er til? Får inntrykk av at du kjører med disse inne alltid. :| Et par vifteblader i minus går nok helt fint i vårt klima, det kan du kjøre med til våren uten bekymring..
Men oljekjøler? Har du det? Legg ut noen bilder av bilen din da!
Martin.G HJ60 Ringerike. Heil Halling halv tulling! (eller var det motsatt?) TLF 98828323
Min garasje på forumet: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=4180

lilleberg
Innlegg: 22
Registrert: søn nov 21, 2010 2:01 pm
Sted: Vang på Hedmark

Re: diff til 87 mod

Legg inn av lilleberg » ons des 11, 2013 9:23 pm

Da fikser jeg vifta til våren :D Ja det sitter en oljekjøler på baksiden av radiatoren som går til turboen. Må innrømme at bilen går veldig bra :D ingen sinke nei hehe.. :mrgreen: Men den slurer på clutchen på 4 og femte gir... :( De frihjulsnavene, kan ikke de stå på `LOCK`hele tiden? Jeg har jo en knapp inni bilen som jeg kobler ut å inn 4x4. Litt flaut dette,men hvor fort kan jeg kjøre når jeg kobler ut å inn 4x4. og må jeg bruke clutchen? Skal prøve å få tatt noen bilder. skal jeg bare legge dem inn i tråden her? Skal jeg ta bilde av motoren også? :D

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: diff til 87 mod

Legg inn av håvard » ons des 11, 2013 9:36 pm

De KAN stå i lock hele tiden, men hele poenget med frihjulsnavene er å koble ut framakselen totalt. I teorien bruker du mindre diesel, men hovedgrunnen er at du slipper evt vibrasjoner i framakselen, og at hele framakselen ligger stille, null slitasje på annet enn hjullagrene. Jeg anbefaler på det sterkeste å la de stå i "free" når du ikke skal kjøre med 4wd.

Hvor fort du kan kjøre når du kobler inn 4wd, tja. boka sier vel 50 eller no, det viktigste er at du kjører "rett frem", helst ikke koble inn i ei rundkjøring for å si det sånn.

NB! Det virker som om du kanskje kjører med litt vel mye 4WD, du skal IKKE kjøre med 4wd innkoblet på fast underlag, dvs. asvalt og tørt underlag. Det er ikke senterdiff i disse bilene, de er ikke laget for det. Det blir mye spenninger i drivverket på den måten.

lilleberg
Innlegg: 22
Registrert: søn nov 21, 2010 2:01 pm
Sted: Vang på Hedmark

Re: diff til 87 mod

Legg inn av lilleberg » ons des 11, 2013 9:44 pm

Oj... da skal jeg koble ut litt oftere ja... takker å bukker for meget gode råd. :)
Når jeg først sitter her...er det vanelig med 2 oljetrykksmålere? De sitter over starteren med ca 10cm mellomrom.

Brukeravatar
JanK 55
Innlegg: 2404
Registrert: lør aug 21, 2004 3:13 am
Sted: Fetsund

Re: diff til 87 mod

Legg inn av JanK 55 » ons des 11, 2013 10:35 pm

lilleberg skrev:Da fikser jeg vifta til våren :D Ja det sitter en oljekjøler på baksiden av radiatoren som går til turboen. Må innrømme at bilen går veldig bra :D ingen sinke nei hehe.. :mrgreen: Men den slurer på clutchen på 4 og femte gir... :( De frihjulsnavene, kan ikke de stå på `LOCK`hele tiden? Jeg har jo en knapp inni bilen som jeg kobler ut å inn 4x4. Litt flaut dette,men hvor fort kan jeg kjøre når jeg kobler ut å inn 4x4. og må jeg bruke clutchen? Skal prøve å få tatt noen bilder. skal jeg bare legge dem inn i tråden her? Skal jeg ta bilde av motoren også? :D
Lag deg en garasje tråd på Garasje forumet da kan du legge ut så mange bilder å fortelle om bil og ting du gjør med den, så mye du vil.
Er spent på hvordan den ser ut og er :)
Jan K.

LJ 70 85 mod. "33x12,5x15"
HJ 60 83 mod. *Kenya* (SOLGT)
HJ 60 82 mod. "35x12.5x15"
x LaLux "35x12,5x15" Arb foran og bak
x LJ 73 87 mod "32x11.5x15"


// Garasjen vår // & //Garasje H4K//

Brukeravatar
håvard
Innlegg: 4004
Registrert: søn feb 22, 2004 3:37 am
Sted: Halden

Re: diff til 87 mod

Legg inn av håvard » ons des 11, 2013 10:40 pm

Den ene er oljetrykk, den andre er en oljetrykksbryter. Dvs. den ene viser trykket, den andre kutter motoren hvis den ikke får oljetrykk.

Brukeravatar
Toyole
Innlegg: 1056
Registrert: ons jan 02, 2008 12:34 am
Sted: Elverum
Kontakt:

Re: diff til 87 mod

Legg inn av Toyole » tor des 12, 2013 3:30 am

Det er bistand å hente i NLCK!
Nå har aldri denne tråden sett videre interessant ut, så har aldri klikka på den før. Ser det fortsatt trengs litt "basiskunnskaper" for å kjøre eldre LC, så lytt litt til erfarne fjellfolk kan være lurt.

Jeg har ikke all verden til kunnskaper å tilby, men har mye interesse om emnet samt gode kontakter på teknikksida.
Ikke er det langt fra Vang til Elverum heller, så litt sosialisering skader ikke.
Send gjerne melding til
93249958, om det er noe LC spørsmål :wink:
Mvh Ole & Bamse!
92 HDJ 80vx, 88 RN61 sr5, 06 J2 Terios, 87 Dyna BU85, 88 RN62, 73 BM430 Hymas31, 19 Suzuki GSX125R
X: 84 LN65, 86 YN65, 83 Tercel 2wd, 84 Tercel 4wd, 86 Tercel 4wd, 94 Carina E, 02 Avensis Verso,
07 KTM 250exc-f

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 6x»