slakk i pinjong foran...

Moderatorer: baa, Snekker_Andersen, lj73jon, ModeratorNLCK, HighwayPatrol

Svar
gamlebryn
Sted: Trysil

slakk i pinjong foran...

Legg inn av gamlebryn » tor okt 24, 2013 6:31 am

Hei. Har slakk i pinjongen foran oh skulle til å stramme dette, men... Er det ikke koniske lager her? Eller må det skimses opp for å stramme det? Var bare ei stor skive mot lageret når jeg tok av akslingstappen. Det er en 82 mod 60.
Er det umulig så er det sikkert enda mere gøy!

82 89 mod hj 61 12H-T

Øystein

Brukeravatar
håvard
Sted: Halden

Re: slakk i pinjong foran...

Legg inn av håvard » tor okt 24, 2013 8:51 pm

Det er to koniske lagre. Det er 3 mulige grunner til at dette har skjedd.

1. Lagra er slitt: Hvis du har klemhylse på pinion (noe du mest sannsynlig ikke har) , da kan kyndige hender (ikke ukyndige altså) etterstramme den hylsa, dette er selvsagt ikke den korekte måten å gjøre det på, men det har vært gjort tidligere for å si det sånn :) Hvis lagra er slitt, noe som er svært sannsynlig på din bil, OG du har "solid spacer" (ikke klemhylse)- da kan du bare å glemme å etterstramme lagrene. Da må det shimses om og eller bytte lagre.

2. Du har klemhylse og den har fått seg et kakk (komprimert):Da bør den skiftes. (Dette tviler jeg på er problemet ditt).

3. Mutteren på pinion har løsna: Da kan kyndige hender (ikke ukyndige altså) "stramme" mutteren.

Den korrekte måten å løse dette på er selvsagt å plukke fra hverandre diffen og shimse (eller ny klemhylse), bytte lagre og gjøre det komplisert. Det har jeg gjort noen ganger, men det skal sies at har du riktig gefülen når du etterstrammer så holder det i mange år.

gamlebryn
Sted: Trysil

Legg inn av gamlebryn » fre okt 25, 2013 11:34 am

Takker og bukker for svar!
Da spørs det om jeg får leve med det som drt er en stund :roll:
Det funker nok som det er en stund til vil jeg tro.
Får se om ånden kommer over med til vinteren :mrgreen:
Er det umulig så er det sikkert enda mere gøy!

82 89 mod hj 61 12H-T

Øystein

Brukeravatar
lassebb
Sted: Skien, Telemarks.

Legg inn av lassebb » tor des 04, 2014 1:16 pm

Du kjører kanskje rundt med en løs pinjong fremdeles?
Hvis du har origianl differ har du ikke klemhylse. Klemhylse kom først i 1984 engang.
Da kan du stramme mutter'n uten å være redd for å klemme hylsa noe mer sammen og i verste fall ødelegge diffen.

Som håvard sier, du vil ikke kunne stramme legrene, men om det kun er mutteren som har kommet løs fikser du lett problemet.
Er mutteren løs burde det også fikses relativt fort da den kan skru seg helt av og da mister du pinjong flensen sammen med halve drivakslinga di langs gata og ser aldri noe mer til dem :/
1983/89 HJ61 12H-T
1983 HJ60 2H-T

Samt masse rot og skrot :)

Svar

Gå tilbake til «Drivverk 6x»